Den viktigaste informationen i hierarkin är, att veta vem som vet vad.

Organisationer

Organisationen anser att sin interna ordning är viktigare, än dess effektiva verksamhet.

Organisaatiot                                                         [528 - 676]

Organisationer

Organisationsförmåga är, att du bestämmer dig kvickt och får någon annan att göra arbetet.

Byråkrati: felfri metod att omvandla energi till ingenting.

Det krävs goda byråkrater för att hålla igång en välorganiserad ineffektivitet.

Systemen tenderar att växa och när de växer tränger de sig även in i andra områden.

Byråkrati mångfaldigar problemen genom tillsättande av fler tjänstemän.

Tjänstemannen vill ha fler underordnade, inte konkurrenter. Han producerar också mer arbete för sina kollegor.

Anvisning för byråkrater:
- Om du har ansvar, överväg.
- Om du är i knipa, delegera.
- Om du tvekar, mumla.
Om ingenting annat hjälper, följ instruktionerna.

Organisationen anser att sin interna ordning är viktigare, än dess effektiva verksamhet.

Byråkratin försvarar status quo långt efter det att statusen har förlorat sin quo.

Ett projekts faser:
1. Entusiasm.
2. Besvikelse.
3. Panik.
4. Leta efter de skyldiga.
5. Bestraffning av de oskyldiga.
6. Belöningar och hedersbetygelser till de helt ovidkommande.

Hierarki

Den viktigaste informationen i hierarkin är, att veta vem som vet vad.

Exaktheten hos informationen minskar när den stiger uppåt till toppen av byråkratin.

I en hierarkisk organisation har en anställd möjlighet att gå vidare upp till en position som motsvarar hens inkompetens.

Om du arbetar hårt åtta timmar om dagen, så kan du bli chef och få arbeta tolvtimmarsdagar.

Din plats i samhället bestäms av vad människor talar om dig bakom din rygg.

I alla organisationer stiger en liten grupp till ledningen och de andra måste finna sig i det och lyda.

Det är karakteristiskt för alla rörelser och korstågen, att psykopatiska ingredienser stiger till toppen.

Att spotta nedåt är lätt, men försök göra det uppåt.

Från att få klapp på axeln, det är inte så långt, till att man får spark på rumpan.

Om du alltid är oense med din överordnade är det på tiden att någon av er försvinner. Antagligen du.

Vi människor kan delas i två grupper, några som går före och uträttar något och andra delen av oss som kommer efter och kritiserar.

Det finns två typer av människor: de som gör jobbet och de som samlar ära. Försök att vara i den första gruppen, eftersom där konkurrensen mindre.

Ansvar

Om du försöker varje dag göra lite mer än man förväntar av dig - så snart man förväntar av dig ännu lite mer.

De faktiska arbetena i en organisation utförs på dess lägsta nivåer.

Du har ansvar inte bara för det vad du gör, utan också för vad du låter bli att göra.

Om du inte hade information, kan du inte ta ansvar. Om du hade informationen, kan du inte undgå att ta ansvar.

Att lämna en mycket prestigefull och ansvarsfull position är som en liten död.

På kyrkogården finns det många, som visste att de var oersättliga.

Vissa växer under ansvar, andra bara sväller.

Det stora hånet med att företagsledning är, att det är mycket lättare för en inkompetent VD att behålla sitt jobb än för en inkompetent underordnad.

Att leda

Som chef är du en person som har behov av andra.

En bra ledare leder som exempel, inte med tvång.

Behandla din underordnade, som du önskar att din överordnade skulle behandla dig.

Vad du ogillar hos dina överordnade, bör icke komma till synes i din behandling av dina underordnade.

Du kan lura dina överordnade men inte dina underordnade.

Misstro alltid en underordnad, som aldrig är missnöjd med sin överordnade.

Ledare är den som förstår att göra sig själv överflödig.

Uppgift med ledarskap är att producera fler ledare, inte anhängare.

Den viktigaste egenskapen hos en ledare är modet att fatta beslut.

Beslut, är något som en chef måste fatta, när den informationen han har, är så ofullständig att svaret inte ger sig självt.

Regel 1. Chefen har alltid rätt.
Regel 2. Ifall chefen har fel, gäller regel 1.

Som ledare har du gett upp rätten att hitta på ursäkter.

En av de viktigaste lektionerna i ledarskap, är att erkänna att du inte alltid är den viktigaste eller intelligentaste personen i rummet.

Den bästa chefen är den som har omdöme nog att välja skickliga personer till att göra det han vill ha gjort, och självbehärskning nog för att avhålla sig från att lägga sig i deras arbete medan de gör det.

Berörda medarbetare har oftast de bäst fungerande och vanligen de billigaste idéerna för förbättringar för sina arbetsplatser.

Du som ledare ska leda tydligt, så att du inte blir missförstådd. Våga ta på dig det ansvar och de skyldigheter som gäller dig som ledare. Berätta alltid för din underordnade orsakerna till det beslut som berör honom/henne.

Som ledare ska du se till att medarbetare hålls välinformerade och att de får möjligheter för att medverka vid planerade ändringar på arbetsplatserna samt att även de får möjligheter att utvecklas i arbetet.

Att delta i kommittéer är ett trivsamt sätt att åldras tillsammans.

En kommitté är en grupp odugliga, utsedda av de ovilliga att göra det omöjliga.

En kommitté är ofta en skara ovilliga, utvalda av en skara olämpliga i syfte att besluta något onödigt.

[Organsaatiot]